Wednesday, January 2, 2013

K.o.s.o.n.g


1st day at school.

Sampai di sekolah, meja aku di bilik guru hilang. Terus tak ada. Sebelum balik cuti hari tu dah angkat meja pindah masuk bilik guru yang baru renovate tapi tengok-tengok meja aku dah ada cikgu lain ambil. Tak tahu siapa. Mentang-mentang aku guru baru awal-awal dah kena aniaya. Berasap juga rasa, tapi bila memikirkan salah satu azam baru : kena bersabar jadi aku senyap je dan cari meja lain. Nasib baik jumpa meja lama yang kecik dan nazak. Mungkin sebulan dua lagi akan relai menjadi kayu api. But never mind, lebih baik ada dari takde langsung.

Then bermula tugas mengambil alih tahun 1. Macam-macam ragam. Ada yang menangis tak berhenti mau pulang. Ada yang melompat-lompat dan smack down dalam kelas. Ada yang asyik ke kantin je beli makanan. Ke hulu ke hilir aku nak control sorang-sorang. Yang paling takleh blah ada yang bawak puppy (anak anjing) dan letak di sebelah tempat duduk. Siap introduce kat kawan-kawan yang tu haiwan peliharaan kesayangan, tak pernah berpisah walau ke mana pun. Si puppy tu pulak datang nak gesel-gesel manja kat kaki aku. Nasib baik sempat mengelak. Kalau tak mana nak cari 7 air mutlak dan air tanah. Pfffff. Nak jaga 50 orang anak kecil bukan senang woi. Menguji kesabaran betul.



Balik sekolah adik aku yang kat Smap Kajang kol bagitahu yang barang dia simpan dalam stor waktu cuti semua hilang. Siap dengan baju sekolah buku semua kena curi dengan sape ntah. Kurang ajaq punya orang. Susah sebab aku jauh kat sini. Hanya dapat kol warden dan guru-guru dia je la mintak tolong settle. Kesian adik aku. Siapa yang buat keje terkutuk tu mintak-mintak dapat balasan setimpal. Takleh nak doa lebih-lebih. Mak aku cakap mulut cikgu ni masin. Kang jadi benda tak elok kat anak orang lain kesian la pulak. Haihhh.

Malam ni adik aku yang sorang lagi msg kat fb bagitau yang ayah aku masuk hospital. Dari semalam lagi. Kena serangan jantung. Mama dan adik-adik aku yang lain tak bagitahu awal-awal sebab takut aku sedih, bimbang dan cabut balik sana on the spot. Adoyai... Alhamdulillah ayah dah sedar dan getting better. Cuma perlukan rehat secukupnya. Sekarang semua masalah yang adik-adik hadapi akan diberitahu pada aku untuk diselesaikan sebab tak boleh ayah aku tahu. Kalau tak nanti dia lagi kuat berfikir dan berisiko tinggi untuk sakit lagi. Tanggungjawab besar seorang kakak. Susah betul berada jauh di perantauan ni. Kalau dekat dengan family mesti kehidupan adik-adik aku lebih teratur. Nasib baik 4 orang lelaki yang dah besar dan sekolah menengah berasrama belaka. Dah boleh berdikari. Ringan sikit beban kami..

Line celcom kat sini asyik wat hal je. Dengan erti kata lain dah takde line langsung. Kol, msg, semua tak dapat. Mujur kat rumah dah masuk streamyx. Jadi apa-apa pun bergantung pada whatsapp dan laman sosial je lah untuk menghubungkan aku dengan dunia luar.



Sabar sabar sabar.....

Be strong enough. Aku tak boleh dan takkan menangis lagi.

Promise.


Kalau pasni kau jumpa seorang gadis tinggi lebih kurang 160cm berat 45kg berkulit sawo matang dan muka ala-ala hindustan dengan eyebags separuh muka tapi berjiwa seperti lelaki, jangan lupa tegur sambil kenyit mata. Akulah tu.






p/s: Makin lama aku di sini, aku rasa kurang kasih sayang. Kalau kasih sayang tu boleh share macam kat facebook mesti dah berlambak kat wall aku. 

Kalau sape-sape ada kasih sayang lebih tu bolehlah transfer kat sini sket. 










Like tanda Sayang

21 comments:

  1. ahahha :) lawak laa . mcm2 ragam bebudak kan ? sabar jela , bnyak dugaan nk jd soerang pendidik .

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah. budak-budak je comel. cikgu dia macam orang dari rumah sakit jiwa dah2

      Delete
  2. halal kan je lah barang adik kau yg kena curi tu. ckp ngn adik kau suruh halalkan jugak. dapat pahala. klu dia dpt balasan pun kau x dpt apa2. halalkan la. x susah pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak halalkan memang tak susah pun. nak kena cari dan beli balik semua buku serta barang-barang lain yang susah.

      Delete
    2. cara kau cakap macam la buku serta barang-barang tu kau yang punya. huh~

      Delete
  3. Sebab tuu kite tk boleh jd cikguu , sb kite ni cpt naik angin . Lagi - lagi budak kecik yg hyper benau ni .karang dgn kite kite sekali join buat hal kang . Btw slmt thn baruuu kak izmaaa !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thanks for making me laughing! :P
      hee akak pun bukan penyabar sgt dik. tp sebab dah jadi cikgu mula belajar utk bersabar. yg sebenarnya semua perempuan ada sifat sabar, walaupun sedikit. Kalau tak kita takkan mampu jadi ibu :)

      Delete
  4. izma ank 1st yer? ayat mcm tabah dan penuh tanggungjawab hehe

    semoga ayah kamu cepat sembuh, semoga adik2 awak yang kat asrama semua dpt belaja dgn baik tanpa ganguan masalah curi mencuri lagi, dan semoga proses pembelajaran anak2 murid awak berjalan lancarrrrrrrr :)

    cikgu pun main curi2 meja erk? hehe
    share jer kat sini ramai yang akan beri kasih syg walaupun dr jauh jerrrr hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. 1st in the family :)

      hee thanks iiima. semoga hidup awak pun dipermudahkan segalanya :)

      Delete
  5. Kena banyak bersabar kan bila menjadi pendidik..ish cikgu mana la amek meja tu..sabaq je la

    ReplyDelete
    Replies
    1. huu tgh bersabar ni.. adoyai... redha je la.. :')

      Delete
  6. biasa biasakan lah dgn keadaan dan manusia2 di sana :-)

    ReplyDelete
  7. take yr time dik... & happy new year juga ye

    ReplyDelete
  8. dpt penempatan di sabah? semoga sabar dan tabah menghadapi dugaan. awak sgt bertuah berpeluang menjadi seorang pendidik yg dapat mencurah bakti dan ilmu pada anak bangsa. suatu hari nanti segala penat lelah dan pengorbanan kamu pasti akan terbalas jua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh noob komen! rasa macam nak nangis je! haha :P
      thanks.. dalam kesedihan ada juga rasa kemanisan menjadi seorang pendidik. indah kalau kita sentiasa positifkan diri. kekuatan seorang guru adalah anak didiknya.

      tq noob. may God bless u always :)

      Delete