Tuesday, September 18, 2012

Bicara

Petang tadi sebelum balik rumah aku singgah kat kedai makan untuk mengisi perut. Seharian aku belum makan kerana busy mensettlekan beberapa hal penting. Ramai pulak orang kat kedai tu. Terpaksa tunggu giliran untuk order makanan. Semasa menunggu, handphone berbunyi, tutor aku kol kerana ada hal penting. Oh ya, tutor aku tu mat salleh. So confirm lah aku kena speaking. Kalau cakap Melayu harem sepatah pun dia takkan paham. Disebabkan kedai tersebut berada di tepi jalan, dengan bunyi bising kereta dan hiruk pikuk kota ditambah pula dengan suara-suara pengunjung kedai, jadi aku terpaksa menguatkan suara sedikit semasa menjawab panggilan. Aku perasan beberapa orang yang sedang menunggu order memandang aku dengan pandangan yang tak berapa enak.

Semasa tengah bercakap fon, tuan kedai bertanya makanan yang aku nak order. Secara tidak sengaja dalam keadaan separuh sedar aku membalas pertanyaan tuan kedai in English. Tak sempat nak switch code ke bahasa ibunda memandangkan aku tengah rancak bercakap dengan tutor aku sorang tu. Disebabkan suara aku agak kuat time tu, satu kedai pandang aku dengan reaksi yang..emm.. agak tidak senang bagi aku. Pandangan yang mengejek. Ada yang mencebik dan menjeling sambil berbisik kononnya aku ni budget minah salleh la tu. Nasib baik la aku jenis muka tak tahu malu, buat selamber derk je macam nothing happened there. Lepas tu aku terus blah balik rumah.




Umm well.. Situasi seperti aku mungkin pernah berlaku pada orang lain. Korang perasan tak? Di negara kita kalau kita dengar dan lihat rakyat kita bertutur dalam English, selain daripada waktu pejabat atau kat tempat kerja, masih ramai yang memandang rendah (pandang slek) or pandang aneh kepada diorang. Seolah-olah speaking ni adalah satu dosa pulak. Walhal tak salah pun kalau menggunakan apa yang kita telah pelajari. Tak semestinya kalau kita bertutur dalam English maknanya kita budget bagus. Sepatutnya kita menggunakan bahasa tersebut (walaupun bukan sepanjang masa) untuk memperbaiki kelemahan kita terutamanya grammar. Practice makes perfect, remember?

Walaupun korang belajar bahasa asing, tak semestinya korang perlu menjadi orang asing. Dan tak semestinya bahasa ibunda perlu dilupakan. Tak payahla nak eksyen bagai. Just be yourself and enjoy using the language to the fullest. Takkan sebab ko makan budu ko tak dibenarkan speaking. Tak apa kalau bertutur dalam English sebab kita still in the process of learning. Apa salahnya kalau apa yang kita belajar di sekolah di praktikkan dalam kehidupan seharian. Just use the language. Speak the language. Mix the language. Tak matinya kalau cakap omputeh tiap-tiap hari.

Berdasarkan pengalaman aku sendiri, situasi yang sama berlaku di sekolah especially dekat sekolah yang aku mengajar di Kelantan. Misalnya kalau seorang murid ni bercakap  or menyanyi lagu omputeh sket dah kena ejek. Kalau speaking sikit lagi la teruk kena perli. Kutuk cakap belajar bahasa penjajah la. Perasan mata biru rambut kuning la. Kalau melalak melompat dengar K-Pop tu takpe pulak. Jadah hape. Lagi-lagi sebab budak-budak ni (Kelantanese) ada dialek, jadi kalau speaking tu ada bunyi dialek sikit. Normal la tu budak-budak lagi, mana pernah ada expose or pergi study kat oversea. Dapat dengar diorang sebut sepatah English word pun aku rasa nak bersorak kuat-kuat dah. Asalkan diorang dah ada improvement aku akan tetap menyokong! Hoyeah!~  *terlebih semangat*


anak muridku yang rajin
dan comel macam teacher dia
:'>

Lagi satu, blog juga adalah antara salah satu cara yang korang boleh guna untuk meng'improve'kan English korang iaitu melalui penulisan entry in English. Dah kalau segan nak bertutur dalam Bahasa Inggeris, why don't you try to practice it through your writing? Jangan runsing or takut kalau orang tak nak baca entry kau lagi sebab sebenarnya bila kau menulis dalam English seluruh dunia dapat baca dan faham kandungan entry kau. Contohnya before ni aku pun banyak 'up' entry dalam English dan bila aku check entry aku tentang high heels mempunyai ramai readers luar dari Malaysia. Mungkin sebab entry aku yang ini adalah tentang sesuatu yang common bagi orang perempuan, satu pengetahuan am yang perlu diketahui umum. Jadi secara tak langsung blog korang akan ada readers baru dari another country. Isn't that great? ^_^

That's all for tonight. It's just my 2 cents. Btw, what do you think? Feel free to share your idea/comment/critic, okay?

Good night :)



p/s: Hujung bulan lepas adik aku, si Fikri yang form 5 tu balik dari asrama. Dia bawa balik sekali exam result yang sebelum ni. Dapat straight A dan 1B. Yang B tu English subject.

Ok. ENGLISH.

Seharian dia lari keliling rumah, aku kejar dengan batang penyapu.

...............

Like tanda Sayang

12 comments:

  1. kalau kita fasih dlm english kta dpt pegi lebih jauh lagi kan.. yup! betul ckp cikgu hehe... baru semalam terjadi mcm kat awak.. dpt kol trus paksa kene speaking sbb lect yang kol.. org tgk semacam jer.. so lps kol buat mcm biasa...ntahlah, typical malaysian kot hehe..

    sy xlah brapa pandai speaking tp slalu practice sbb tau speaking mmg penting utk communicate..

    ha ah lah.. nama sama!! hehe.. hai selamat berkenalan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huu sy pn bkn terer sgt speaking. Kdg2 grammar pn tunggang langgang. Lg la klu bcakap laju2, mesti terabur jgk sket2. Haha. But we have time to improve. Klu x guna bhasa tu makin lama jd makin teruk. So terpulang atas diri masing2. keep on practicing! :-)

      Oh ya, selamat berkenalan :)

      Delete
  2. back in ipg, when i was doing a practicum , most of the students had the same problem to learn english..particularly in terms of vocabulary.so, when i pointed out to some of them to answer the question, they answered it in their mother tongue..and they also refused to speak because they were afraid of making mistake in pronouncing the words which can raise a laughter among their classmates..well, the same thing happen to us as well..any slip of tongue can damage our reputation and become our friends' laughing stock..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Which ipg? Are u in the same cohort as me? Same things happened to me when i was doing my practicum. But i kept using fully english in the class (simple words) and motivated them to use the language as well. Alhamdulillah in the end they were able to use that language in the class even though they used broken english. Im still happy because they showed some improvement. I believe that we all (including u) will be the best teacher soon. Insha Allah ;-)

      Delete
  3. Baru nak cakap pasal ada kawan blogger nama sama, tu dia sudah komen di atas.. ;D



    Kebetulan pulak semua dengar kau speaking hihi. Baguslah, abaikan je diaorang. Bukan satu kesalahan pun buat macam tu, cuma itulah sikap rakyat Malaysia yang susah nak dihakis. Kbanyakannya memang akan pandang slek, kita cuma perlu buat rileks.


    Lari keliling rumah, dulu masa kecik selalu la buat. Tapi aku yang kejar akak aku sebab marah haha..



    *Untuk gambar bunga petai tu aku cuma guna kamera PSP 1.3mp ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa tu la. Terjumpa twin. Hehe ;-)

      Nasib malang btul aku aritu. Haha. Tp dah biasa dah. Tak semua macam tu tp masih ramai yg perlu ubah mindset mereka. Harap2 generasi akan dtg lebih baik dan menyedari kepentingan bahasa ini.

      Nasib baik aku bkn kakak ko. Klu x mmg perang besar la kita. Haha XD

      oh cun gambar ko wes. Pandai ko set angle die

      Delete
  4. oh!u ni cikgu.... i x tahu pun ...kalau macam tu i nak belajar english dgn u boleh?


    mereka jeles sebab mereka x tahu berbahasa english...lihat bangsa asing cina dgn india berlumba2 utk menguasai bahasa ini! kenapa?

    supaya tidak mudah diperbodohkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh. tp i bagitau awal2. i garang :P

      huu they have to change their mindset. selagi masih ada pemikiran yg typical selagi itu susah mereka nak maju

      Delete
  5. baru dapat b dah kenak kejar ngan penyapu kalo c...kompom main kejar2 ngan parang...hahaha

    ReplyDelete