Tuesday, September 4, 2012

Be Original, Be Natural (entry khas untuk para gadis)

Semalam ada seorang gadis inbox aku di fb. Mempunyai masalah kurang keyakinan diri kerana merasai rupa paras kurang menarik, si gadis tersebut meminta pertolongan tentang cara bermake-up dan sedikit nasihat daripada aku. Agak terkejut jugaklah sebab aku bukannya fashionista yang layak memberi komen atau nasihat tentang hal ini. Macam salah orang je dik. Huhu.. Tapi aku tak nak hampakan permintaannya. Jadi aku rasa lebih baik aku kongsikan bersama dengan teman blogger juga walaupun aku ni bukanlah reti sangat bab-bab ni. But lets give it a try, dan aku harap si gadis tersebut bertambah okay selepas membaca apa yang ingin aku bebel dan kongsi di sini ya.

Perempuan. Kecantikan. Dua perkara yang saling bergantung satu sama lain. Memang dah lumrah, perempuan sukakan kecantikan tak kira dari segi rupa paras atau harta benda. Tak salah kalau sukakan kecantikan. Malah cantik itu subjektif. Lain orang lain citarasanya. Sesetengah orang cakap Rozita Che Wan antara artis paling cantik. Tapi aku cakap Maya Karin lagi cantik sebab aku pernah tengok dia live, tanpa mekap. Memang natural beauty dibandingkan dengan artis lain yang mekap tebal 4 inci. Hewhewhew  =P

Dah start melalut dah. Okay back to the topic. Seperti biasa, para gadis yang sedang melangkah ke dunia remaja atau dewasa lebih mementingkan penampilan dan suka untuk kelihatan cantik. Masa inilah mereka mula berjinak dengan make up, alat-alat make up, fashion style dan sebagainya. That's normal. Nothing to be worried about. Tetapi ada segelintir daripada mereka yang kurang keyakinan terhadap diri sendiri kerana merasakan diri tidak cukup lawa, muka bermasalah serta berjerawat, bentuk badan kurang menarik dan lain-lain lagi. Ada pula yang terlebih melawa, dengan erti kata lain terlebih bersolek atau berfesyen sehingga menjadikan diri sendiri nampak pelik dan aneh.

So, dengar sini aku nak bebel ye. Memang aku akui, bermake-up boleh mengubah seseorang untuk menjadi seorang yang 'wow'. Maksud aku kuasa make up ni boleh mengubah rupa seseorang. Macam daripada rupa Melayu tulen tu kamu boleh bertukar jadi wajah nampak macam ala-ala gadis Arab ke, Korea ke, Minah salleh ke, and bla bla bla. Aku pernah tengok kot macam mana make up artist 'mengubah' dan menconteng wajah model-model daripada rupa biasa nampak seperti lawa gile beb!

ini gambar contoh
kiri: muka original aku (without make up)
kanan: muka aku yang tak berapa nak ori (with make up)

Aku faham macam mana perasaan untuk melawa dan menjadikan diri outstanding. Aku faham bagaimana rasa bila dipuji dan disukai ramai apabila rupa paras menjadi daya tarikan. Don't say that I know nothing, because I was in your shoes before. Aku tahu bagaimana perasaan bila gambar dan posing kamu menjadi idola bagi sesetengah pihak. Aku tahu. Dahulu aku pun seperti kamu. Tapi bila aku dah sedar, sedikit sebanyak aku berubah. Aku lebih selesa dengan penampilan yang simple.

Adik-adik sekalian, ketahuilah kamu semua itu hanya sementara. Takkan sampai ke tua nak hidup with your fake face. Get your own identity girls. So, be original, be natural. Memanglah kita akan rasa kita lebih cantik dengan make up, but the truth is kita lebih cantik TANPA make up. Natural beauty is the pure beauty. Kalau lelaki pun, diorang lebih suka tengok perempuan tanpa make up. Perempuan natural. Trust me. Kalau tak percaya try tanya para lelaki di luar sana. Sama la macam diorang nak pilih kasut sukan. Mesti la nak beli yang original, brand ADIDAS. Takkan nak beli yang ADIBAS. Memang dah sah-sah yang original lebih tahan lama dan berkualiti, lebih puas hati kan.

Jadi, walaupun muka kita ada jerawat, parut, cacat cela, tetapi ia tetap cantik kerana Allah menjadikan makhluknya sebaik-baik kejadian. Jangan rasa rendah diri untuk melangkah keluar disebabkan kekurangan kamu kerana sedarilah kamu tetap cantik walau bagaimanapun rupa kamu dijadikan.Bersyukurlah dengan apa yang kamu miliki sekarang. Bersederhanalah dalam segala hal. Nescaya kamu akan ketemu bahagia. Jangan terlalu bimbang tentang masalah jerawat yang menghantui wajah kamu kerana lambat laun ia akan hilang juga. Biasalah tu perubahan hormon. Amalkan makan makanan sihat serta buah-buahan dan gunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit kamu.

Sekiranya ada function atau event penting seperti majlis kahwin tidak ada salahnya untuk kamu calitkan sedikit make up untuk menaikkan seri wajah kamu. Tetapi pastikan ia tidak terlalu melampau dan tabarruj. Dalam Islam pun ada hukum dalam bersolek seperti hukum memakai bulu mata palsu, maskara, lipstick dan sebagainya. Apa-apa perbuatan tabarruj yakni berhias diri dengan melampau maka ia diharamkan dalam Islam. Pemakaian maskara adalah harus selagi mana ia tidak merubah wajah yang sebenar dan bahan yang digunakan mengandungi unsur syubhah dan tidak kalis air. Ini kerana air yang digunakan untuk berwudhuk haruslah rata  ke anggota wudhuk. (Sumber : Myibrah.com) Sila lihat penjelasan Ustaz Azhar Idrus lebih lanjut tentang hal ni. Klik sini. 

Emm aku rasa cukuplah untuk kali ini. Maaf andainya ada sesiapa yang terguris atau tidak setuju dengan aku. Niat aku hanya untuk membantu. No offence, please. Peace yaw! XD

Oh ya, kepada si gadis fb itu, ketahuilah sebenarnya aku bukan sesempurna yang kamu sangkakan. Kalau nak tahu dahulu aku sering di ejek di sekolah kerana gigi taring aku maju ke hadapan seperti yang kamu dapat lihat dalam gambar di bawah.

tayang gigi sat
Kalau perasan dulu aku tidak akan senyum hingga nampak gigi dalam mana-mana gambar pun sebab aku malu dengan kekurangan tersebut. Tetapi sekarang aku dah tak kisah dah. Walaupun ada yang tunjuk reaksi pelik bila tengok muka aku masa aku gelak, ada aku kesah? I'm proud to be myself, because I know I have my own uniqueness. Same as you. We are all unique, and beautiful as well!

Have a nice day para gadis rupawan  :)




p/s: If following a trend makes you a different person that is not a better one, just revert back to what you always are. There's only one person that can be you, which is YOU!






Like tanda Sayang

16 comments:


  1. gua mampu beli yg ADIBAS tu je.
    KAH3!

    ReplyDelete
  2. Errr mekap tuk laki plak cemane? Hahah

    ReplyDelete
  3. gigi aku pon mcm kau

    tp aku gelak kuat2
    baru puas

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. betul2.
      memang patut gelak sampai puas, gelak itu nikmat :)

      Delete
  4. Replies
    1. semestinya! apa kate u tukar name kpd rupawansemalam. lg cun ♥

      Delete
  5. Natural itu bagus. Tak ada sesiapa suka yang plastik.

    ReplyDelete
  6. agaknya gadis fb tu, sudh tersenyum puas dngn penerangan panjg lebo ko neh sambil menzoom2kan gmbr gigi taring ko! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. harap2 si gadis fb tidak menggunakan gigi taring aku sebagai sumber inspirasi :P

      Delete
  7. suma org lawa cuma dari segi ketamakan yang menjadikan diri kita tak cantik sebab nak jadi lagi lawa kan huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul. kan lebih baik tak tamak dan bersederhana. hargai wajah kita yang sedia ada :)

      Delete
  8. Replies
    1. hi there!

      thanks dear. welcome to my page! :)

      Delete