Sunday, April 14, 2013

Capaian Pertama


Minggu lepas karnival bahasa peringkat zon timur kota belud.
Berminggu-minggu jugak kami (guru BM dan BI) berhempas pulas dok train budak-budak untuk action songs, public speaking, story telling, pertandingan bercerita, pidato dan lain-lain lagi.
Habis diorang kena 'brain wash' dengan aku.
Mana tak nya. Dah beberapa hari lagi tinggal nak bertanding masih main-main.
Kena marah, denda tu perkara biasa dah.
Tapi berbaloi la penat lelah usaha kami guru dan murid, dapat jugak award walaupun tak semua kategori menang.
Paling aku terharu murid aku dapat naib johan public speaking, dan teks public speaking tu aku buat sendiri, tak ada cilok dari internet atau buku pun. Walaupun tak dapat johan sebab johan dimenangi oleh johan tahun lepas yang masih memaintainkan kedudukan dia, tapi aku tetap bangga dengan anak murid aku.
Yelah daripada pelat sebut perkataan bahasa inggeris, kena train sampai betul-betul dapat speaking pung pang pung pang kat depan, cikgu mana tak touching. Kehkeh.

Haa lagi satu, sekolah yang menjadi tuan rumah pertandingan kali ni punyalah jauh. Dekat 2 jam jugak dari sekolah kami, padahal masih dalam zon dan daerah yang sama. Siap jalan raya tak bertar lagi, macam amazing race pulak aku rasa. Asyik terhantuk kepala kat cermin kereta je sepanjang perjalanan, tu pun naik Hilux. Kalau naik viva mau kereta tu mati tengah jalan. Mesti tak lepas naik bukit punya. Dah la kena lepas 2-3 jambatan gantung. Siap lalu atas air terjun lagi. Seriau jugak bulu roma, takut jatuh ke bawah. Nasib baiklah selamat pergi dan balik.

Nah layan gambar la pulak. Tak banyak pun snap. Tak sempat nak ambil gambar masa persembahan sebab aku kena jadi ketua hakim untuk bercerita. Habis kira markah, semua persembahan untuk action songs dan bahagian lain pun tamat jugak. Sobsss sobss T.T
Tak apalah tahun depan ada lagi. Itupun kalau aku lama kat sini. (gaya macam nak balik semenanjung awal-awal)


teachers behind the scene


before starting public speaking


Undilah teacher, teacher ada sijil dan bakul epal. Eh. *tetiba*
p/s: Di belakang tu gunung kinabalu diselubungi kabus



proud teachers 


para pemenang





Like tanda Sayang

8 comments:

  1. wah wah wah.. entry ini mengingatkan aku di zaman sekolah rendah.. aku juga pernah masuk pertandingan2 sebegitu.. hiks. =D

    ReplyDelete
  2. tahniah teacher.. teks sendiri, ya. double tahniah.. ;)

    ReplyDelete
  3. wah.... hebatlah cikgu... ape pun.. keep it up.. teruskan kerjaya mulia anda... mcm sy xleh jd cikgu... garang.. hihiih

    ReplyDelete