Friday, February 1, 2013

Sebelum dan selepas

Entry kali ni edisi tayang muka. Sila sediakan bakul atau plastik untuk isi muntah.


Kalau dah nama perempuan bab-bab muka ni memang sensitip.

Naik jerawat sebijik pun kecoh satu dunia. Apatah lagi kalau berbijik-bijik.

Tension woo...

Actually kulit muka aku bukan jenis bermasalah pun. Takde la licin mulus tapi kira kategori ok la.

Lepas tu lebih kurang sebulan lepas aku pi tukar set pencuci muka. Kononnya nak try satu produk ni sebab member aku kalut dok promote cakap kalau pakai best la, kulit jd lg flawless, berseri-seri and bla-bla. 

Disebabkan itu aku pun cuba memberanikan diri nak cuba produk tersebut.

Lepas dekat 2 minggu pakai hamek ko.

Dah macam kena bedil berdas-das muka aku.

Jerawat tumbuh non stop. Lepas tu kulit jadi kusam dan tak bermaya, makin gelap pulak tu.

Tsk tsk tsk T.T

Kalau tak percaya tengok la gambar di bawah. Dua-dua aku tak edit langsung ni. Memang straight from camera.


sebelum





selepas

Gambar first tu taun lepas punya, zaman kurus lagi tu. Kehkeh. See, tak ada masalah muka kan. Tapi kalau tengok yang 2nd tu nampak kesan-kesan parut jerawat yang tak berapa nak jelas sebab camera hp aku memang low quality. Gambar kedua ni baru amik tadi tau.

Aku dah tak berani nak pakai produk pape dah. Buat masa sekarang aku cuci muka dengan air je. Pergi sekolah tak pakai make up pape pun. Compaq powder pun aku tak pakai. Haihhh... Runsing aku sebenarnya ni. Macam tak ada seri dah muka aku. Dahla yang tak berapa nak lawa dah. Kena pulak kulit bermasalah. Bertambah-tambah la ketaklawaan aku  (T.T)  Kadang-kadang rasa nak nangis bila pikir kalau masalah ni tak selesai dan makin teruk jadinya. Camne aku nak naik pelamin wei. Buruk ah nanti. Kang lari pengantin lelaki. Sobsss sobsss sobsss :'(

Dahlah, aku nak sambung belek muka depan cermin. 


Good night.


*psycho*

Like tanda Sayang

21 comments:

  1. Replies
    1. Ko nk kutuk hidung aku kembang la tu

      Delete
    2. mana ada.. kau ni. wlupun aku hensem, lubang idung aku sendiri besa sbb ms kecik suka korek idung.

      Delete
    3. kalau ko ensem mesti lubang idung ko kecik. miahaha

      Delete
    4. aku hensem tp aku x sempurna. sbb tu lubang idung aku besa. klu lubang idung aku kecik, aku dah jatuh kategori sempurna. harharharhar

      Delete
  2. hehehehe,
    runsing benanya perempuan dengan muka.
    dakpe, nanti makin okey lah tu.

    ambe tak tahu pulak deme ada sabah.
    ok ba kalau kaaa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yo la. ambe dok sabah loni. keno posting sini.. hukhuk..
      klu mari plop roger la. no tepom ado dop?

      Delete
  3. Izma kdg2 produk ni seswai ngn org tp blm tentu seswai ngn kita. Kdg2 mhl2 produk pun tak elok jgk kalau x serasi ngn kulit. Iima nak bg idea pakai produk muka kat izma pun tkut tak seswai plk ngn izma. Pelan2 yer cuba cari produk yg seswai. Kalau izma biar muka cm tuh tnpa pakai pape pencuci tak de pape krim pnyegar, pelembap sbg perlindungn pun tak boleh jgk. Kdg2 cuba izma try produk yg biasa murah2 je. Cm safi balqis ke shurah. So far iima pakai ok product tu. Dah lama pakai. Kdg2 naik jerawat sebiji hilang. Naik jerwt ni normal cuma kalau bnyak dan sentiasa ada jer jerawat tuh mslh. Sblm ni iima pnh pakai bio-essence tak boleh tak seswai muka naik jerawat pnuh pastu pakai shurah ok balik hilang semua. Pakai set dia. Cuba la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. izma pun pakai safi balqis sebelum kulit start prob ni.. bila dh jadi mcm ni, izma tkr pakai safi balik. tp still x dpt mengubati kulitku ini. hukhuk.. produk2 skrg byk gile kot bhn kimia, mmg kejap je dapat cerahkan muka tp utk jangka masa panjang sangat tak baik utk kulit. i prefer produk yg 100% bhn semulajadi. jd skrg izma baru nak start makan herbalife sebab di samping baik utk kesihatan herbalife jugak membantu merawat masalah kulit kita. nanti nak tgk lepas 2-3 bulan, kalau makin baik izma nak promote herbalife pulak :)

      Delete
  4. kak.. samalah kak.. skg ni kita guna pure collagen rumpai laut. inshaaAllah berkesan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah dgr jugak pure collagen tu.. hehe.. so kulit zila dah ok ek? alhamdulillah.. akak br nak try makan herbalife. nanti nk tgk dlu progress dia cmne. mungkin berkesan :)

      Delete
  5. wah,dah tembam pipi tu tengok sejak posting kat sabah..huhu
    camne,hepi ke mengajar kat sana skng??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni sebelum posting sabah lagi dah tembam. haha. nak kata hepi giler tu tak la jugak. tp it's just okay. huhu. how bout u?

      Delete
  6. tak semua produk pencuci muka sesuai untuk kulit muka kita.

    ReplyDelete
  7. hahaha.. lawak la juga citer jerawat ni..

    * tabik spring kat Izma sebab dgn beraninya tayang muka sebesar-besarnya hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha time tak cantik ni la nak kena tayang. bila dah cantik simpan balik. wakaka

      Delete
  8. Mcam kenal je gmbr 1st tu, comey molep ag tu. hehe. Dok sabah tu try la mkn pure
    marine collagen, molek utk kesihatan dlmn pn :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee tgk la sapo plop snap ;)

      ramai gop oyak collagen tu tp kak x brani lg nk mkn. kak makan herbalife jah loni :)

      Delete
  9. tinggal jejak kt sini...boleh try shaklee jugak...muka sy ada parut ciken pox y dalam dah macam kawah bulan...nekad, tiap2 mlm b4 sleep sapu vit E n parut dah menipis...kazen pun cakap kulit dah nmpak fresh...xkusam macam dulu...

    bnyak supplement...bnyak produk kcantikan...tapi xberani nk beli sb takut efek dia...mungkin xnmpk skng,,,tp ms depan kita tak tahu...Alhamdulillah terjumpa shaklee...:)

    boleh jnguk blog tuk tgk review sy sal shaklee tu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ada cikgu skolah minum ni jugak.. hee nti kite tgk :)

      Delete