Sunday, October 28, 2012

Tips on Makeover Photo Shoot (special for Jna Marcello)


Greetings for everyone.

First of all, I want to confess that I'm not an expert in this field. Sebenarnya aku tak reti sangat nak kasi tips ni. Hehe. Tapi disebabkan permintaan dari Jna yang menyebabkan aku tak sampai hati kalau tak explain dan aku rasa terlampau panjang lebar kalau nak explain satu-satu kat ruangan komen blog dia, so aku decide untuk menulis entry ini. Hopefully si cantik Jna berpuas hati dengan tips yang akan diberikan dan diharap dapat membantu sedikit sebanyak. Tehee =P

Ok. Seperti yang sedia maklum, photoshoot ni ada banyak konsep dan jenis. Jadi untuk entry ini aku fokus more to make over photo shoot sebab kalau nak explain yang lain-lain harem 3 entry pun belum tentu habis kan. Dengan erti kata lain, aku fokus lebih kepada face expression (ekspresi muka) daripada pose (body). Dah nama pun make over kan, mesti la photo shoot ni nak highlight kepada make up, bukan pada pose tu sangat. So Jna don't worry lah kalau pose macam pokok kelapak pun sebab yang penting muka tu biar kena dengan konsep okeh!

Untuk memudahkan pemahaman si pembaca sekalian, jadi aku terangkan langkah demi langkah ye.

Tips sebelum menghadiri sesi photo shoot:

  1. Tidur awal supaya tiada eyebags yang akan kelihatan.
  2. Bersih, cucikan rambut dan rapikan rambut (bagi yang free hair) untuk memudahkan rambut anda didandan semasa sesi itu nanti.
  3. Sebelum tidur lebih elok jika anda tekapkan ais pada muka supaya liang-liang roma mengecut dan tidak terbuka. Ini memudahkan dan melicinkan proses 'make up' keesokan harinya nanti.
  4. Sediakan pakaian yang akan dipakai untuk sesi itu nanti supaya tidak kelam kabut. Gosok siap2.
  5. Pastikan anda shave mana2 yang patut 1 or 2 hari sebelum. (Takkan aku nak kena bagitau satu-satu kot) Ini penting supaya kulit anda mempunyai masa yang cukup untuk  'repair'.
  6. Minum air banyak2 supaya kelembapan kulit terjaga
  7. Jangan picit jerawat, biarkan sahaja. Kalau tak nanti akan ada kesan luka/lebam/merah2 dan meninggalkan parut.
  8. Pastikan anda tidak memakai sebarang make up semasa menghadiri photo shoot itu. Kalau nak pakai pun just pakai toner je kot. Sila elakkan daripada terkena cahaya matahari supaya kulit anda tidak berminyak. Kalau tak make up anda dan minyak itu akan membuatkan liang roma anda tersumbat. Bila ditutup pulak dgn make-up di studio yang tebal tu, lagilah kulit takleh bernafas. Maka akan timbullah jerawat serta masalah-masalah kulit yang lain.


Okay. Selepas sudah bersiap sedia secara fizikal mengikut tips di atas, sekarang mari kita mulakan tips untuk makeover photo shoot ini.


Tips untuk makeover photo shoot (for model) :

1. Ketahui tema dan konsep untuk photo shoot anda. 

Selalunya kalau di invite untuk photo shoot tak kiralah dalam magazines ke, or apa-apa jelah, photographer atau pihak yang berkenaan akan inform konsep yang mereka akan bawa untuk sesi photo shoot tersebut. Contoh: Vintage konsep ke, rock, modern, glamourous and bla-bla.

vintage

rock
sweet & beauty concept

casual

2. Kenali jenis make up yang bakal di'touch' kan pada anda

Bila dah tahu konsep/idea/tema untuk shoot anda nanti, jadi lebih senang untuk anda ketahui make up yang akan dikenakan kepada anda. Memandangkan ini adalah photoshoot makeover, jadi makeup tu akan highlight lebih kepada bahagian muka iaitu mata, hidung, bibir, kening dan pipi. To make it clear, let me give you an example. Contoh konsep yang akan dibawakan lebih kepada glamorous (untuk special event seperti dinner/runaway and etc). Jadi makeup itu akan highlight mata dan bibir. Eye shadow itu lebih terang dan nampak, bibir dikenakan lipstick merah.




3. Sesuaikan expresi muka (face expression) dengan konsep dan makeup yang dikenakan 

Part yang ni paling penting. Bila kita dah kenal pasti konsep dan make up yang dikenakan, kita mesti tahu expresi muka yang macam mana yang paling sesuai untuk konsep dan make up kita tu. Contoh jika konsep itu lebih kepada glamorous macam di atas ni, jadi expresi muka perlu lebih serius dan exotic. Tak sesuai jika ianya konsep glamour tapi model asyik tersengih macam kerang busuk. Lebih banyak perlukan muka yang menggoda di mana mata dan bibir anda memainkan peranan paling penting. Bila orang tengok photo itu orang akan cakap 'Wow, so impressive!'. Kalau tema kamu lebih kepada kegembiraan dan ceria, so muka tu kena tunjuk cerialah. Jangan dok wat muka cam kucing ko baru lepas kena kebumi. Faham tak maksud aku? Emm.. Ni adalah contoh-contoh ekspresi muka yang boleh dijadikan contoh untuk make over photo shoot korang.


retro
retro


vintage

go ara transforms into an elegant woman for beauty oy ga 0 Go Ara Transforms Into An Elegant Woman for Beauty+










4. Memainkan peranan dan karakter dengan baik

Setiap kali photo shoot, kita akan membawa karakter yang berlainan daripada diri kita. Maksudnya kita akan menjadi orang lain yang membawa watak tertentu dan kita harus memainkan watak itu dengan baik. Misalnya kita membawa watak gadis yang girang, jadi haruslah kita menunjukkan riak wajah yang happy2, dengan posture badan yang menunjukkan kita tengah gembira. Kita boleh meloncat kegembiraan ataupun ketawa menari-nari. Berlakon dan mendalami watak tersebut dengan mendalam. Kalau sedih sila buat muka emo dan berduka cita. Luahkan semuanya. Barulah segalanya dapat diceritakan dalam gambar anda itu tanpa perlu anda berkata-kata. 

model clinique ni

sad model




I think that's all from me. Setakat itu je lah yang mampu aku kongsi. Aku pun dah lama retired dalam bidang ni. Banyak lagi yang aku tak tahu. Haha. Rasanya korang lagi expert kot dari aku. Huhu. Kalau ada yang silap tolong betulkan ye. Kalau ada nak tambah tips dipersilakan, with arms wide open =)


Semua gambar di atas credit kepada Google.

Babai!












Like tanda Sayang

25 comments:

  1. Bravooooooooooooo :D

    yaallah tak sangka kakakuhhh sgt HEBAT!!!!!!
    okayh entry ni akn di bookmark kan FOR SURE!

    seriously..apa yg eva bgtw ni..1 pun na tak buat mase photoshoot ritu..even baju pun na tak bawa..
    sbb tu laa ritu photoshoot na pakai baju yang buruk tu ;))

    Eva serious na kagum gila dgn u!!
    Eva dlu moedel ke??
    (answer me pls ;)

    and last EVA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ur pix right in memory tu????? sumpah AWESOME!!!!! mmg berbeza..lain dari yang lain!!! pix yg pengang topi tu seriously SEXY!!! (see xsemestinya pakai tudung xbole nampak sexy kan) i ADORE u eva!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha jna ni kelakar la :P

      oh takpe. biasalah tu 1st time. tp baju na tu dah ape. tak buruk pun. nanti next time bwk baju cantik2 byk2 :)

      huuu jna silap org nk adore ni. haha. i'm just sharing what i've known. sikit je ni. byk lg jna kena belajar tau. nti rajin2 tanya mereka yg lg byk pengalaman, so that u'll be better from time to time.

      good luck! =D

      Delete
  2. TQSM for this entry!!!!! *appreciate

    ReplyDelete
  3. eva nak minx izin to share this entry kat FB na n tweet eh? can i?

    ReplyDelete
  4. bakpo tak joing tadi?.

    jiji ada ajak tak?

    ReplyDelete
  5. wewit! nice tips..mmg mcm da berpengalaman je u ni :)

    ReplyDelete
  6. nombor lima tu besh,
    basically kalau lelaki tu,
    sila cukur mishai dari semalam lepas,
    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboihhhh
      dalam banyak2 hat tu jugak yang hang nampak eh

      :P

      Delete
  7. OOO UTK MACIK JNA MARCELLO AKA IZREEN AZMIDA YE HIKHIKHIK

    ReplyDelete
  8. perghhhhhh...cam who's next top model ni!!

    haishhhhh.. kalo sye sumpah tak laku laaaa.. comot sokmo.. hahah

    ReplyDelete
  9. Great tips!!!

    Especially bila anda mengatakan ice itu penting utk mengecilkan liang2 semua. Sebabnya, ini tak pernah diberitahu oleh sesiapa pon sebelum ni. Hmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks.. sy pn tau benda tu drpd sorang make up artis ni. dia selalu make up kite :)

      Delete
  10. tq nice tips & info. TQ juga sudi blog KA yang nan hado tu. Neway dah follow u juga ye 987

    ReplyDelete
  11. Saya suka konsep vintage! Sesuatu sangat konsep ni.

    ReplyDelete