Sunday, November 7, 2010

Kehadirannya

2005. Mama pregnant (adik bongsu kami). Masa tu baba ditukarkan ke pedalaman, di sebuah kampung dalam daerah Gua Musang. Aku ada 5 orang adik, 4 orang lelaki. Semuanya nakal yang teramat sampai aku rasa serik kot kalau keluar satu family ke tempat awam. Penat nak jaga sorang-sorang. Dahla time tu semua kecil-kecil. Tapi sekarang semua dah besar =) Adik aku fadhli dan fahmi selalu demam sebab teringatkan baba. Baba terpaksa balik setiap hujung minggu je sebab sekolah baru tu sangat jauh dengan Kota Bharu. Mama selalu tak sihat, mama terpaksa hantar adik-adik pergi sekolah tiap2 pagi. Aku dan adik no.2, Faiz stay kat hostel. Kitorang jarang sangat balik apatah lagi untuk tolong mama. Masa tu family mama dan baba semua jauh2.. So mama terpaksa survive sendiri hantar adik-adik pergi klinik atau tuition class.

Baba selalu cakap, anak itu rezeki keluarga. Tidak dinafikan selepas adik bongsu aku lahir, hidup keluarga kami bertambah okay. Baba pun dah ditukarkan mengajar berdekatan degan rumah kami. Baba cakap Allah bagi keluarga kita kesenangan dan rezeki yang lebih terutama untuk ahli baru family kita, Ilyana Humaira nama diberi.

Masa Humaira lahir, aku tengah hadapi monthly exam. Sebulan selepas exam baru aku berpeluang tengok adik baru aku. Sampai je di rumah aku terus cari mama dan baby, aku betul-betul teringin nak tengok dia dari dekat.. MasyAllah indahnya ciptaan tuhan.. Walaupun si baby tidur nyenyak tapi aku dapat rasakan ketenangan bila melihatnya.. Perasaan sayang itu hadir tanpa diduga. Tak semena-mena aku ucapkan kalimah syukur kerana kehadirannya dalam hidup kami.

Mungkin kehadiran ahli baru dalam keluarga adalah perkara biasa bagi orang lain, tetapi ia adalah suatu anugerah bagi kami kerana Ilyana Humaira hadir ketika kami ditimpa segala dugaan dan kesusahan. Hadirnya menerangi hidup kami yang semakin suram. Terima kasih Ya Allah kerana mengurniakan aku sebuah keluarga yang tersayang dan yang terbaik dalam hidup aku. Amiinnn...


baby Ilyana Humaira dalam buaian.



Semasa berusia beberapa bulan.



Humaira dan Fadhli



The first and the last of siblings



Ilyana Humaira semasa berumur 1 tahun lebih.



Dimasukkan dalam wad sebab demam panas.. Tapi masih boleh tersenyum..



Pagi raya 2008. Sempat lagi budak ni tengok kartun seh!



Raya 2008


Dah besar pun hisap susu botol lagi =P

Latest Ilyana Humaira : 5 tahun. Ye die memang comel ;)




Si kecil ini suka melalak. Kalau tak percaya jom tengok video ni, special untuk all beloved readers and followers from Maira bucuk =P




p/s : Love your family as well as they are because they are the one that will be with you until your last breathe..

Oh under adversity I miss my family so much..

Mood : homesick *_*



Like tanda Sayang

7 comments:

  1. masyaAllah..comellnyeeee...kecik2 lagi dah fotogenik!gerammnyee tgk..if one day kita kua dating,u bawa dak kicik ni okies:D meh kakak kish meh humaira!:-*

    ReplyDelete
  2. alexa : haha okeyh, nti i bawak ye :D
    tp skunk dia da kurus, da x chubby mcm dlu lg sbb demam pns..

    mardhihah : hee thanks. prasanla budak tu nti =P

    ReplyDelete
  3. comel!

    eh eh dua2 muka ada mcm ala2 arab lah..
    mix ekh?

    ReplyDelete
  4. hehe..video tu..satu family along gelak2 tengok...comel betul maira
    teringat sape tatau mase kecik sebut ambulan=ayebuyen..haha!

    ReplyDelete
  5. comelnyer!!
    tetibe ingat my adikygteramatnakal..
    waaa..nk cuti!! ;P

    ReplyDelete
  6. azeha : haha mcm mix eh? ade la sket2 kot, kne tempias nenek.hee~ tp hindustan/pakistan..bkn arab =P

    along : oh satu family tgk ek? hahaha feymes la maira, bulih naik ayebuyen sopmo pahni ^_^

    emiey: hee sabar2.. ore pn x sbr nk blk dah ni

    ReplyDelete